DressmannTobbe

En fd sökare som hittat hem. Skriver sanningar med modifikation.

Norrbotten i mitt hjärta

Kategori: Whine(a)


Efter att ha tillbringat de senaste åren i södernsland (Umeå) så märker jag hur lätt kroppen vänjer sig vid det sydländska klimatet. Jag åkte upp till jul för att hälsa på mina päron, stannade till som sedvanligt på Statoil för att fylla på bensinen. Har läst på status uppdateringar hur kallt det är i Boden, men som den inbitna Norrbottning man är så kliver jag ut endast iförd T-shirt och shorts eftersom fläkten i Fiat Pandan har bara två lägen, MAX eller inget...Det var inte bara min penis som kröp in i pungen likt en snigel, hela min kropp vände sig ut och in som ett russin. Helvete vad kallt det var. Kändes som minus 229 grader. Vilket jävla vakum. -33 grader stod det på tempen i byn.

Några dagar senare bar det av söderut igen (Svallet), återigen blev det en chockartad omställning, från att skotta fram bilar i -25 till att byta torkarblad i -3 gradigt töväder. Nej tacka vet jag -12 grader, gnistrande sol och ett fluffigt vinterlandskap. Få avnjuta vintern på ett värdigt sätt under tre månader skulle räcka. Sedan, sommar, sol och bad med en jämn temperatur på 25 grader i skuggan i ett äkta norrbottninskt klimat fram till nästa vinter.

6 Saker jag älskar med norrbotten.
  • Gnistrande snö och (lagomt) kalla vintrar
  • Naturen
  • Mentaliteten (hos vissa)
  • Midnattssolen
  • Sommaren
  • Djurlivet
  • Avskildheten
Vinterväg från Övertorneå
Midnattssol i Kiruna
Flytbrygga i Degis

Kommentarer

  • madelein säger:

    Åh shit vilka kontraster.. Ja här i Götet har vi det där grådaskiga +-0 i stort sett hela vintern. I år hade vi dock minus 18 vid tillfälle ;-)
    Fasen jag minns när jag var litren hade vi metervis med snö och minus hela tiden, ur led är tiden.

    2013-01-08 | 15:25:03
    Bloggadress: http://madelein.se

Kommentera inlägget här: