DressmannTobbe

En fd sökare som hittat hem. Skriver sanningar med modifikation.

Världens bästa / viktigaste yrke? En skola för alla?

Kategori: Whine(a)

För att bli läkare, advokat eller arbeta med något annat "högstatus" yrke måste man gå i skola för att utbilda sig...För att fungera och klara olika vardags situationer måste man gå i skola...För att fostras till en demokratisk medborgare och lära sig se skillnaden på vad som är rätt och fel måste man gå i skolan.

Det är mycket man får lära sig i skolan, det är mycket man ska ha lärt sig i skolan, det är mycket man inte får lära sig i skolan...

Lösning på detta? Skär ner på personalen, öka antalet elever, skär ner på budgeten och öka arbetsuppgifterna på lärarna. Starta friskolor som är vinstdrivande med begränsad insyn. Och satsa resurserna på annat en faktiskt lärande.

Just nu springvickar jag på olika skolor och jag älskar det jag gör, men jag ser även andra saker som upprör mig, hur man prioriterar och fördelar resurser.

Min fråga är vad är det som egentligen går först? Kvalitet, kvantitet eller bara bra statistik att visa upp? Var ligger vårat fokus? Undersökningar visar på att Svenska barn och ungdommar har det allt svårare och svårare i skolan, resultaten och nivån skiljer sig avsevärt med andra barn och ungdomar internationellt.

Har vi sämre pedagoger i Sverige, eller har vi sämre förutsättningar? Har vi blivit ett U-land? Vad händer egentligen?

"Det är bögarnas & Muslimernas fel" som våra inavlade arga vita män skulle ha sagt. Om dessa arga vita män hade fått hjälp med att öppna ögonen och fått hjälp i skolan kanske SD inte hade vuxit sig så starka idag. Vem vet? Problemet kvarstår dock. I dag har vi inte "En skola för alla".

 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Politikernas visioner o deras fördelning av resurser rimmar så illa!

    Svar: Men nånting
    Dressmann Tobbe

    2013-03-08 | 23:50:34

Kommentera inlägget här: